Porady i informacje dla konsumentów

Porady i podstawowe informacje dla konsumentów:

 
  1. Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa towar lub usługę od osoby prawnej (przedsiębiorcy) na cele nie związane z działalnością gospodarczą.
  2. Towar zakupiony bezpośrednio w sklepie zgodnie z prawem nie podlega zwrotowi w żadnym czasie, zwrot możliwy tylko za zgodą sprzedawcy. Przed zakupem negocjujmy czas na zastanowienie się i dodatkową przymiarkę w domu ! Adnotacja na odwrocie paragonu.
  3. Z towarów lub usług zakupionych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie lub u domokrążcy) oraz zakupionych przez Internet lub telefon możemy zrezygnować, wysyłając w ciągu 14 dni od zakupu stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy listem poleconym oraz w terminie 14 dni od wysłania oświadczenia musimy zwrócić towar na adres sprzedawcy.
  4. Gwarancja, którą otrzymujemy od sprzedawcy, producenta lub dystrybutora jest dobrowolna, aby była ważna musi być wypełniona, podpisana i ostemplowana.
  5. Konsument decyduje, jaką formę reklamacji wybiera : - z tytułu gwarancji ( o ile jest) czy z tytułu rękojmi.
  6. Każdy towar podlega reklamacji, nawet przeceniony ( o ile posiada wadę). Sprzedawca odpowiada za towar przez okres 2 lat od zakupu.
  7. Paragon jest przydatny, ale niekonieczny do zgłoszenia reklamacji. Jeżeli nie posiadamy paragonu musimy udowodnić, że właśnie w tym sklepie dokonaliśmy zakupu (świadek lub wydruk płatności kartą).
  8. Przedsiębiorca do którego zgłosiliśmy reklamację na piśmie musi ustosunkować się na piśmie w określonym terminie:
- z tytułu reklamacji towarów i usług– 14 dni
- z tytułu reklamacji usług bankowych, telefonicznych, ubezpieczeniowych lub turystycznych – 30 dni ,
jeżeli nie odpowie, po tym terminie uznaje się, że reklamacja jest uzasadniona.
 
  1. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.
  2. Ubezpieczyciel zobowiązany jest spełnić świadczenie w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o zdarzeniu.
  3. Ważne ! pamiętajmy , aby przed podpisaniem umowy dokładnie ją przeczytać, jeżeli czegoś nie rozumiemy poprośmy o wyjaśnienie (najlepiej na piśmie). Sprawdzajmy jakie załączniki bądź regulaminy podpisujemy i żądajmy kopii.
  4. Umowy na czas określony (przeważnie są promocyjne) nie możemy wypowiedzieć przed  upływem terminu obowiązywania bez konsekwencji finansowych (kara za ulgę).
  5. Każda forma zastraszania konsumenta oraz reklama agresywna są niezgodne z prawem, a wręcz karalne.
  6. Klauzule niedozwolone zawarte w umowie z mocy prawa są nieważne.
  7. Przedsiębiorstwo energetyczne, które uznaje odbiorcę za winnego uszkodzenia układu pomiarowego lub pobierającego prąd poza układem pomiarowym musi winę udowodnić.
  8. Uwaga na parabanki, oprocentowanie udzielonych pożyczek wynosi nawet kilku tysięcy procent w skali roku.
  9. Jeżeli wpadliście w tzw.„spiralę kredytową” , nie zaciągajcie kolejnych kredytów na ich spłatę, lecz zwróćcie się do banku z prośbą o konsolidację zaciągniętych już kredytów, o obniżenie raty ( do takiej na jaką was stać ) i  wydłużenie okresu spłaty.
 
 
W przypadkach , w których nie będziecie mogli Państwo poradzić sobie z problemami konsumenckimi ,z kompletem dokumentów należy zgłosić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Zapraszam.