Tymczasowe zmiany dotyczące zawieszenia osobistego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19, o których mowa w art. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanym z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374), Starosta informuje o tymczasowym zawieszeniu udzielania porad osobiście w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Stalowowolskiego.
W najbliższym czasie udzielanie porad prawnych będzie dostępne telefonicznie w godzinach pracy punktów– pod numerem 15 640 45 62 oraz drogą elektroniczną Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a także:
Porady prawne w gminach:
Zaklików – poniedziałek w godzinach 8:00 – 12:00 – telefon 883777099
Zaleszany – wtorek w godzinach 8:00 -12:00 – telefon 883777099
Bojanów – środa w godzinach 8:00 -12:00 – 506493697
Pysznica – czwartek w godzinach 11:00- 15:00 – telefon 883777099
Radomyśl nad Sanem – piątek w godzinach 11:00 – 15:00 – telefon 603860590
Poradnictwo obywatelskie w punkcie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest dostępne pod numerem telefonu 506493697:
poniedziałek – 14:00 – 18:00
wtorek – 12:00 – 16:00
środa – 14:00 – 18:00
czwartek – 8:00 -12:00
piątek – 8:00 – 12:00
Nieodpłatna Pomoc Prawna w Powiecie Stalowowolskim
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA ORAZ NIEODPŁATNE PORADNICTWO
OBYWATELSKIE
Zapisy na wizyty pod numerem telefonu: 15 643 36 56
lub e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą otrzymać poradę przez telefon lub przez Internet.
Osoby, o których mowa w art. 8 ust. 8 ustawy, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
Uchwała Zarządu Powiatu Stalowowolskiego Nr 06/36/2018 w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Stalowowolskiego w 2019 r.
Zarząd Powiatu Stalowowolskiego ogłasza nabór na członków komisji konkursowej opiniującej oferty złożone w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Stalowowolskiego w 2019 r.
Zarząd Powiatu Stalowowolskiego ogłasza konkurs ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Stalowowolskiego w 2019 r.
Ogłoszenie o konkursie wraz z załącznikami znajdują się w BIP w zakładce: organizacje pozarządowe, na stronie internetowej Powiatu Stalowowolskiego oraz na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Stalowej Woli.
Najważniejsze zmiany w funkcjonowaniu nieodpłatnej pomocy prawnej od 2019r.
1. Rozszerzenie zakresu usług oferowanych w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej – przewidziano m.in. sporządzenie projektu pisma w miejsce dotychczasowego „udzielenia pomocy w sporządzaniu projektu pisma” oraz włączenie usługi poradnictwa obywatelskiego. Głównym zamierzeniem tej inicjatywy jest zwiększanie świadomości osób fizycznych o przysługujących im uprawnieniach lub spoczywających na nich obowiązkach oraz wsparciu w samodzielnym rozwiązywaniu problemu. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmować będzie między innymi porady dla osób zadłużonych, porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nowością będzie też nieodpłatna mediacja. Mediacja jest pozasądowym trybem rozwiązywania sporów. Włączenie tej usługi do katalogu nieodpłatnej pomocy ma skutkować odciążeniem sądów od spraw, które można załatwić poprzez odpowiedni dialog. Mediacja będzie świadczona w wybranych miejscach od stycznia 2019 roku, a we wszystkich punktach od stycznia 2020.
2. Rozszerzenie katalogu beneficjentów – omawiana nowelizacja przewiduje, że od 2019 r. do uzyskania pomocy uprawniona będzie każda osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, a dodatkowo zmiana ta pociąga za sobą efektywniejszą organizację pracy punktów poprzez wprowadzenie zapisów na wizyty, rejestrowanych przez służby starosty, także drogą elektroniczną do dodatkowo istniejącej już linii telefonicznej prowadzonej przez starostę.
3. Ułatwienie dostępu do usług osobom, które ze względu na swój stan zdrowia nie będą w stanie przybyć osobiście na wizytę – wprowadzenie wizyt w miejscu zamieszkania oraz udzielanie porad za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, a także wprowadzenie udogodnień dla osób doświadczających trudności w komunikowaniu się, w których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
4. Integracja usług świadczonych na podstawie ustawy z innymi formami bezpłatnego poradnictwa, świadczonego w ramach zadań publicznych – obowiązek przekierowania osoby uprawnionej poprzez przekazanie oferty jednostki poradnictwa specjalistycznego ujętej na liście nieodpłatnego poradnictwa specjalistycznego.
Informacja:
W OKRESIE 16.07.2018-16.08.2018 (JEDEN MIESIĄC) W KAŻDĄ ŚRODĘ ZMIANIE ULEGA GODZINA OTWARCIA PUNKTU NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ w budynku CKUiODiDZ ul. Hutnicza 12
PUNKT BĘDZIE CZYNNY OD 12: 00 DO 16:00
W POZOSTAŁE DNI GODZINY OTWARCIA PUNKTU POZOSTAJĄ BEZ ZMIAN
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert na powierzenie prowadzenia dwóch punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Stalowowolskim organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego znajduje się w zakładce "Organizacje pozarządowe".
Zarząd Powiatu Stalowowolskiego ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie Powiatu Stalowowolskiego w 2018 roku.
Ogłoszenie o konkursie wraz z niezbędnymi załącznikami stanowiącymi całość oferty znajdują się w BIP w zakładce: organizacje pozarządowe, na stronie internetowej Powiatu Stalowowolskiego (http://stalowowolski.pl/otwarty-konkurs-ofert-na-realizacje-zadania-publicznego) oraz na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego.
PUNKTY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ 2018 (kliknij tu)
DLA KOGO POMOC PRAWNA?
Ustawa zakłada, że darmową pomoc prawną (na etapie przedsądowym) otrzymuje osoba:
1) której w okresie 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769) i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia lub
-
*Kobietom w ciąży udzielana jest pomoc w zakresie związanym z ciążą i urodzeniem dziecka, w szczególności praw rodzicielskich i uprawnień pracowniczych.
Kobiecie w ciąży nieodpłatna pomoc prawna udzielana jest poza kolejnością.
2. Prawo do nieodpłatnej pomocy prawnej osoba uprawniona, o której mowa w:
1) ust. 1 pkt 1 - wykazuje przez przedłożenie oryginału albo odpisu decyzji o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub zaświadczenia o udzieleniu świadczenia, o którym mowa w art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
2) ust. 1 pkt 2 - wykazuje przez przedłożenie ważnej Karty Dużej Rodziny, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
3) ust. 1 pkt 3 - wykazuje przez przedłożenie zaświadczenia, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
4) ust. 1 pkt 4 - wykazuje przez przedłożenie ważnej legitymacji weterana albo legitymacji weterana poszkodowanego, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa;
5) ust. 1 pkt 5 i 6 - wykazuje przez przedłożenie dokumentu stwierdzającego tożsamość;
6) ust. 1 pkt 7 - wykazuje przez złożenie oświadczenia, że zachodzi co najmniej jedna z okoliczności wymienionych w tym przepisie;
7) ust. 1 pkt 8 - wykazuje przez przedłożenie dokumentu potwierdzającego ciążę.
ZAKRES PORADNICTWA PRAWNEGO
Jakiej pomocy prawnej mogą Państwo oczekiwać a jakiej nie? Pomoc prawna polega na:
- poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach;
- wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego;
- pomocy w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo - administracyjnym;
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo - administracyjnym.
Uprawnieni mogą uzyskać informacje w zakresie:
- prawa pracy,
- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- prawa cywilnego,
- prawa karnego,
- prawa administracyjnego,
- prawa ubezpieczeń społecznych,
- prawa rodzinnego,
- prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Pomoc nie obejmuje natomiast spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.
EDUKACJA PRAWNA
Zgodnie z art. 14.Organy administracji publicznej, realizując pozostające w ich właściwości zadania z zakresu edukacji prawnej, podejmują działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
1) możliwościach dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej – www.bip.stalowowolski.pl w zakładce Nieodpłatna pomoc prawna oraz na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl
2) prawach i obowiązkach obywatelskich - www.ms.gov.pl w zakładce Prawa człowieka oraz na stronie www.prezydent.pl w zakładce Konstytucja w rozdziale II – wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela;
3) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej - informacje na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl w zakładce Prawa człowieka- procedura składania skarg indywidualnych w systemie traktatowym;
4) mediacji oraz sposobach pozasądowego rozwiązywania sporów;- na stronach Sądu Rejonowego w Stalowej Woli http://stalowawola.sr.gov.pl/content/mediacje-0 a także na stronie https://www.mediacja.gov.pl/
5) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz w procesie stanowienia prawa – informacje na stronach Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl, w wyszukiwarkę należy wpisać konsultacje społeczne, na BIP Starostwa Powiatowego w Stalowej Woli w zakładce konsultacje społeczne.
Centralne podmioty i instytucje świadczące pomoc prawną
Przydatne linki
DODATKOWE INFORMACJE UZYSKASZ
Wydział Organizacji i Zarządzania Kryzysowego
Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli
ul. Podleśna 15, 37-450 Stalowa Wola
tel. 15 643 36 56
1. Administratorem danych osobowych jest Starosta Stalowowolski, Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli, ul. Podleśna 15, 37-450 Stalowa Wola, tel. 15 643-37-09, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
2. Dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych osobowych: tel. 15 643-36-35, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
3. Cele przetwarzania danych osobowych: realizacja obowiązków wynikających z przepisów prawa Ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej (prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej).
4. Okres, przez który dane będą przechowywane wynika z instrukcji archiwalnej.
5. Ma Pan/i prawo:
a) dostępu do treści swoich danych,
b) sprostowania swoich danych osobowych,
c) wniesienia skargi do organu nadzorczego.
6. Informacje o tym czy podanie danych wynika z obowiązku prawnego można uzyskać u pracownika załatwiającego sprawę lub koordynatora nieodpłatnej pomocy prawnej (tel. 15 643 36 35).
1) możliwościach dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej – www.bip.stalowowolski.pl w zakładce Nieodpłatna pomoc prawna oraz na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl
2) prawach i obowiązkach obywatelskich - www.ms.gov.pl w zakładce Prawa człowieka oraz na stronie www.prezydent.pl w zakładce Konstytucja w rozdziale II – wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela;
3) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej - informacje na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl w zakładce Prawa człowieka- procedura składania skarg indywidualnych w systemie traktatowym;
4) mediacji oraz sposobach pozasądowego rozwiązywania sporów;- na stronach Sądu Rejonowego w Stalowej Woli http://stalowawola.sr.gov.pl/content/mediacje-0
5) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz w procesie stanowienia prawa – informacje na stronach Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl, w wyszukiwarkę należy wpisać konsultacje społeczne, na BIP Starostwa Powiatowego w Stalowej Woli w zakładce konsultacje społeczne.