bip logo

 

Logowanie



Odsłony

Użytkowników:
72
Artykułów:
3088
Odsłon artykułów:
1777473

Wyjaśnienie i modyfikacja SIWZ z dnia 28.03.2013r

ZDP.2520.2.13                                                                                                                                                      Stalowa Wola 28.03.2013R

 

WSZYSCY OFERENCI

 

Odpowiedzi na pytania i modyfikacja zapisów SIWZ.

 

Dotyczy przetargu nieograniczonego na zadanie:

„1. Remont ciągu dróg powiatowych w miejscowości Kotowa Wola nr 1016R w km 0+000-0+420 i nr 1015R w km 6+085-6+622,

 2.Remont drogi powiatowej nr 1029R Stalowa Wola – Burdze w km 0+010-2+250

 3.Remont drogi powiatowej nr 1012R Zaleszany – Zbydniów w km 5+480-6+580.”

 

Zamawiający Zarząd Dróg Powiatowych w Stalowej Woli działając na podstawie art. 38 ust.2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) informuje, że wpłynęły zapytania do SIWZ. Zamawiający poniżej przedstawia pytania oraz udziela odpowiedzi na otrzymane pytania:

 

Pytania:

1. W związku z nieokreśleniem czasu trwania czynności odbioru końcowego (umowa reguluje jedynie czas rozpoczęcia odbioru) prosimy o potwierdzenie, iż termin zakończenia robót i oddania Zamawiającemu tj. 01.07.2013r rozumiany jest jako zgłoszenie Wykonawcy do odbioru końcowego zgodnie z § 7 ust. 3 Umowy.

 

2. Umowa w § 7 ust. 6 zakłada, że jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady i usterki dające się usunąć, to Zamawiający odstąpi od odbioru wyznaczając jednocześnie odpowiedni czas na ich usunięcie.

W związku z czym prosimy o potwierdzenie, iż tylko wady istotne – uniemożliwiające korzystanie z przedmiotu umowy mogą być podstawą do odmowy dokonania odbioru, co jest zgodne z doktryną oraz wykładnią i bogatym orzecznictwem w tym zakresie.

Prosimy zatem o wprowadzenia zasady dokonywania odbioru robót z możliwością wyznaczenia terminu na usunięcie drobnych wad nie uniemożliwiających odbioru i korzystania z wykonanego przedmiotu umowy, a zatem modyfikację treści zapisu § 7 ust. 6 Umowy w następujący sposób: „ jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zostaną stwierdzone wady i usterki dające się usunąć i nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu umowy, odbiór końcowy robót będzie potwierdzony obustronnie podpisanym protokołem odbioru końcowego. Protokół będzie zawierał ustalenia dokonane w toku czynności odbiorowych, w tym wykaz stwierdzonych wad oraz termin na ich usunięcie.”

 

3. Zamawiający wymaga załączenia do oferty Listy przedmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50 poz. 331 z późn. zm.) – zgodnie z Zał. Nr 7 do SIWZ – Grupa kapitałowa.

Wzór załącznika  nr 7 narzuca Wykonawcy sposób sporządzenia przedmiotowej listy podmiotów poprzez obowiązek wskazania adresu podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej.

Wykonawca podnosi, iż żądanie przez Zamawiającego podania dokładnego adresu podmiotu należącego od tej samej grupy kapitałowej nie znajduje uzasadnienia. Nowelizacja ustawy Pzp nałożyła na Wykonawców obowiązek składania wraz z wnioskiem lub ofertą listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej albo informację o tym, że Wykonawca nie należy do grupy kapitałowej. Ustawodawca nie sprecyzował jednocześnie jak taka lista powinna wyglądać, pozostawiając zatem Wykonawcy dowolność, co do jej formy.

Wykonawca pragnie zaznaczyć, iż należy do grupy kapitałowej o zasięgu ogólnoświatowym, liczącej ponad 600 podmiotów i podanie dokładnych adresów wszystkich podmiotów jest znacznie utrudnione a wręcz niemożliwe.

Wykonawca przedłoży zatem wraz z ofertą sporządzona przez siebie listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej. Tak sporządzona lista będzie wystarczająca dla Zamawiającego w celu oceny czy podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej złożyły odrębne oferty w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, publicznego tym samym czy zachodzi przesłanka wykluczenia Wykonawców na podstawie art. 24 ust 2 pkt. 5 ustawy Pzp.

W związku z powyższym prosimy o odstąpienie przez Zamawiającego od wymogu załączenia przedmiotowej listy zgodnie z załącznikiem Nr 7, w szczególności o odstąpienie od wymogu podawania dokładnego adresu podmiotów wymienionych
na przedmiotowej liście.

 

4. Dotyczy zapisu SIWZ, rozdział IX, pkt. 9.1, ppkt. 9.1.2.-Wykazu robót budowlanych. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający wymaga wykazania w załączniku nr 4 – Wykaz Robót Budowlanych, - „…co najmniej dwa zamówienia robót budowlanych – drogowych wartości nie niższej niż 500 000 zł każde zamówienie…” zgodnie z warunkiem Rozdziału VIII pkt. 8.1. pakt. 8.1.2.

W uzasadnieniu Wykonawca zwraca uwagę Zamawiającego, iż odmienna, niż wskazana powyżej, interpretacja ww. zapisów SIWZ prowadziłaby do absurdalnego wniosku, iż w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, Wykonawca winien sporządzić i załączyć do oferty pełny wykaz wszystkich robót wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert. Taki wymóg byłby nie tylko nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, ale także dyskryminowałby część potencjalnych Wykonawców, którymi są duże firmy budowlane. Duże firmy budowlane realizujące nie tylko roboty drogowe, ale również kubaturowe, hydroinżynieryjne, kolejowe na terenie całego kraju, wykonały bowiem w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert ogromną ilość robót budowlanych (liczonych nawet w tysiącach), w tym także bardzo dużą ilość robót drogowych spełniających wymóg wskazany przez Zamawiającego w treści SIWZ.
W konsekwencji postawienie warunku przedłożenia wykazu obejmującego wykaz wszystkich robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat, skutkowałoby koniecznością składania przez takich Wykonawców wraz z ofertą kilkusetstronicowych wykazów robót wraz z wymaganymi poświadczeniami (nawet tylko najważniejszymi), co skutkowałoby składaniem przez takich Wykonawców wielokilogramowych ofert. Oczywistym jest, iż konieczność dokonania przez Zamawiającego wszechstronnej analizy takich dokumentów znacząco wydłużyłaby postępowanie przetargowe, co nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

Wykonawca zwraca uwagę Zamawiającego, iż przedstawiona w treści pytania interpretacja zapisów SIWZ jest ponadto zgodna w dyspozycją przepisu § 1 ust. 4 Rozporządzenia Prezesa RM z dnia 19.02.2013r. w sprawie dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, zgodnie z którym Zamawiający może w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny określić roboty budowlane, których dotyczy obowiązek wskazania w wykazie lub przedłożenia poświadczeń, w celu zweryfikowania rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia Wykonawcy. W niniejszym przypadku celowym i uzasadnionym byłoby skorzystanie z tego uprawnienia i ograniczenie zakresu żądanego wykazu i dokumentów potwierdzających należyte wykonanie do robót spełniających warunki Zamawiającego, w ilości niezbędnej do wykazania spełniania tychże warunków.

 

Zamawiający udziela następujących wyjaśnień:

 

Odpowiedź na pytanie nr 1:

    Termin 01.07.2013R jest terminem, na jaki wykonawca zgadza się ukończyć roboty związane z przedmiotem zamówienia, zgodnie z wymagania Zamawiającego.

Zgłoszenie Wykonawcy do odbioru końcowego następuje w myśl § 7 ust. 3 wzoru umowy poprzez pisemne zgłoszenie gotowości do odbioru końcowego skierowane do Zamawiającego, a oddanie robót Zamawiającemu następuje w dniu podpisania protokołu odbioru końcowego. Zamawiający przejmuje do utrzymania odcinek drogi w dniu następnym po dniu podpisania protokołu odbioru końcowego.

 

Odpowiedź na pytanie nr 2:

    Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) modyfikuje treść SIWZ
w zakresie dotyczącym załącznika nr 8 do SIWZ – Wzór umowy.
Zamawiający zmienia treść § 7 ust. 6, który otrzymuje brzmienie:
„ Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady i usterki dające się usunąć i nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu umowy, odbiór końcowy robót będzie potwierdzony obustronnie podpisanym protokołem odbioru końcowego. Protokół będzie zawierał ustalenia dokonane w toku czynności odbiorowych, w tym wykaz stwierdzonych wad i usterek oraz termin na ich usunięcie.”

 

Odpowiedź na pytanie nr 3:

    Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) modyfikuje treść SIWZ w zakresie dotyczącym pkt. 9.7. SIWZ. Zamawiający zmienia treść pkt. 9.7. SIWZ, który otrzymuje brzmienie:

      „W celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego braku podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt. 5 ustawy Pzp. Wykonawca wraz z ofertą składa listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50 poz. 331 z późn. zm.), albo informuje o tym, że nie należy do grupy kapitałowej – załącznik nr 7 do SIWZ lub dowolna inna forma umożliwiająca Zamawiającemu ocenę spełniania przez Wykonawcę przedmiotowego warunku.

 

Odpowiedź na pytanie nr 4:

   Potwierdzeniem warunku udziału w postępowaniu jest wykonanie co najmniej dwóch zamówień - 2 robót budowlanych - drogowych polegających na remoncie, przebudowie, rozbudowie lub budowie drogi o łącznej wartości min. 500 000 zł każde zamówienie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy te roboty zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone - zapisy rozdz. VIII. pkt. 8.1.2. SIWZ.

   Załącznik nr 4 ma potwierdzić spełnienie powyższego warunku. Wobec powyższego w załączniku należy wykazać co najmniej dwa zamówienia polegające na remoncie, przebudowie, rozbudowie lub budowie drogi o łącznej wartości min. 500 000 zł każde zamówienie.

                                                                                                                        

 

                                                                                                                       Zatwierdzam

                                                                                Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych

                                                                                  w Stalowej Woli

                                                                                 mgr inż. Piotr Śliwiński